مدرسه‌یاری

آموزش و پرورش فرآیند چند جانبه و پیچیده‌ای است که بر پایه تعامل ساماندهی شده است. دانش‌آموزان، دبیران و مدرسه، و سرانجام خانواده‌ها و جامعه محیطی، در ایجاد کنش و پاسخگویی به واکنش‌های آموزشی و پرورشی مشارکت دارند. بسیار روشن است که در این فرآیند دیدگاه‌های بینشی، اولویتی بالاتر و والاتر دارند؛ آن چنان که انگیزه، موثرترین عامل پیدا و پنهان رشد و بالندگی فرد است.

«جامعه یاوری فرهنگی» می‌خواهد با انگیزه افزایش کارآمدی و باور فردی دانش‌آموزان در عرصه زندگی، آنان را رشد داده و بالندگی اثرگذار داشته باشند. بنابراین در کنار فعالیت‌های مدرسه‌ساری، «فعالیت‌های مدرسه یاری» را نیز با اهداف زیر دنبال می‌کند:

  • افزایش مهارت‌های ذهنی ، ارتباطی و حرفه‌ای افراد بر مبنای توانمند سازی فرد و شغل
  • ارائه فرصت‌هایی برای تعاملات بیشتر و بهتر اجتماعی با افراد، سازمان‌ها و عموم مردم
  • ایجاد روحیه شجاعت رفتاری و داشتن قدرت نوآوری در انجام کارهای درست فردی و اجتماعی
  • یافتن روحیه کارآفرینی و پاسخگویی به نیازهای اجتماعی کشور برای تحقق آنها از ایده یابی تا پدیده‌سازی
  • توانمندسازی دانش‌آموزان از دیدگاه‌های گوناگون احساسی و ادراکی برای میل به مفید و موثر بودن فرد در جامعه
  • پذیرش مسولیت اجتماعی و نقش آفرینی متناسب با توان و امکانات فرد، محیط و ضرورت‌های جامعه یاوری فرهنگی
  • ارتقای سطح کیفیت زندگی دانش‌آموزان از راه پرورش دیدگاه‌های بینشی و مهارتی آنان ( حوزه‌های دانشی، فنی و هنری )
  • دست یافتن به روحیات و خلق پسندیده در منش فردی و تعامل‌های اجتماعی بر پایه اعتماد به نفس خویش و عزت نفس دیگران
  • ایجاد شبکه‌های اجتماعی برای گسترش دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی جامعه یاوری فرهنگی در سطح دانشجویی و دانش‌آموزی
  • رسیدن به راه‌های بهتر درست اندیشیدن ( تفکر خلاق ) و افزایش قدرت اندیشه‌ورزی و یافتن راه‌های تازه در ایده‌یابی و پرورش آن برای پدیده آفرینی در کارهای جاری زندگی و یافتن توانایی انجام کارها و فعالیت‌های فردی و اجتماعی در موضوعات زندگی با رویکرد خرد جمعی ( نهادینه کردن تفکر و ارتقای سطح فرهنگی در کشور )


در جامعه یاوری فرهنگی «فعالیت مدرسه یاری» در موارد زیر اجرا می‌شود:

  1. بیابیاموزیم: برگزاری دوره‌های آموزشی برای ارتقای دانش و علمِ مربیان، معلمان، دانش‌آموزان
  2. با من بخوان: جامعه یاوری فرهنگی از سال ۱۳۹۲ شروع به اجرای طرح «با من بخوان» در مناطق محروم استان خراسان جنوبی کرد و در سال ۱۳۹۴ این طرح را در استان سیستان و بلوچستان هم به اجرا درآورد. این طرح با همکاری مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودک برگزار می‌شود تا ضمن دسترسی عادلانه کودکان به کتاب و امکانات آموزشی، فرهنگ کتابخوانی در این مناطق نهادینه شده و مهارت‌های مطالعه در میان کودکان افزایش یابد. در این طرح کودکان مهارت‌های بلندخوانی، درک مطلب، تجسم خلاق، تفکر انتقادی و… را می‌آموزند. طرح با من بخوان در سال ۲۰۱۶ برنده جایزه بین‌المللی ای‌بی آساهی ژاپن شد. این جایزه به بهترین طرح‌های ترویج کتابخوانی اختصاص داده می‌شود.
  3. طرح تولید حین آموزش: دانش‌آموزان مناطق محروم فرصت یادگیری مهارت‌های عملی پیدا کرده و در مقابل فعالیت خود، دستمزد دریافت می‌کنند که کمک هزینه‌ای برای تحصیل آن‌ها خواهد شد و امید به فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی را در آن‌ها بالاتر می‌برد. تولیدات این دانش‌آموزان در استان خودشان به مصرف می‌رسد و موجب گردش مالی در استان‌های محروم می‌شود. دانش‌آموزان مناطق محروم اصول کارآفرینی را یادمی‌گیرند، با فرایند تولید، بازاریابی، ارتباط با مشتری و… آشنا شده و آمادگی بیشتری برای تأسیس واحدهای کارگاهی کوچک در سال‌های پس از تحصیل پیدا می‌کنند. جایگاه هنرستان‌ها ارتقا یافته و تمایل برای ادامه تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش بیشتر می‌شود.
  4. توزیع کتاب کنکور در مناطق کم‌برخوردار
  5. کمپین « کوله پشتی‌ + روپوش مدرسه »: تامین ملزومات اولیه آغاز سال تحصیلی دانش­‌آموزان مناطق محروم، بسته‌هایی شامل: یک‌عدد کوله‌پشتی، یک‌بسته کامل لوازم‌تحریر و یک‌دست روپوش مدرسه که کاملا ساخت ایران می‌باشد. تولید کوله پشتی‌های مهر در تعاونی زندانیان ایجاد شغل برای زندانیان، تامین منابع مالی خانواده‌های آنان و کم کردن ناهنجاری‌های اجتماعی دارای ویژگی خاصی است، که این کار خیر را دوچندان می‌کند. بخشی از این کوله‌پشتی‌ها در تعاونی زندانیان بیرجند و بخشی دیگر در مراکز تولیدی با رویکرد ایجاد اشتغال و حمایت از تولید کالای ایرانی تهیه می‌گردد.
  6. کمپین « تغذیه، تندرستی، تحصیل »: به علت طولانی بودن برخی مسیرها، سختی راه، مشکلات خاص رفت و آمد و سایر معضلاتی که تحصیل در راه دور به دنبال دارد، بیشتر دانش‌آموزان (به‌خصوص در مناطق محروم) حضور در مدارس شبانه‌روزی را ترجیح می‌دهند و برخی دانش‌آموزان بنا به شرایط حاکم بر زندگی خود مجبورند در این گونه مدارس به تحصیل علم بپردازند. مدارس شبانه‌روزی از شنبه تا پایان وقت اداری چهارشنبه پذیرای دانش‌آموزان هستند و به این ترتیب دانش‌آموزان این گونه مدارس ۹۰٪ زندگی خود را در دوران تحصیل در مدارس شبانه‌روزی سپری می‌کنند. در کنار سایر ملزومات مورد نیاز یک دانش‌آموز و نگرانی موجود در خصوص تحصیل وی، مدارس شبانه‌روزی به مثابه خانه دوم دانش‌آموزان نیازمند امکاناتی هستند که کمیت و کیفیت آن بی‌شک در روند تحصیلی آنها موثر است. خوابگاه‌ها باید سرویس‌های مناسبی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد کا این امکانات در اغلب نقاط کشور بسیار کم و ناچیز است. در کمپین « تغذیه، تندرستی، تحصیل » به خوابگاه‌های دانش‌آموزی کمک هزینه تغذیه، بهداشت و سلامت فردی و محیطی تقدیم می‌گردد.
  7. کمپین « عیدی من »: تامین لباس عید نوروز، دانش‌آموزان کم برخوردار کشور عزیزمان.
  8. کمپین « افطار 20 »: دانش‌آموزان نیازمند در خوابگاه‌های دانش‌آموزی استان‌های محروم مهمان سفره افطار یاوَری در ماه رمضان می­‌شوند. هدف از اجرای این طرح، توزیع بسته‌های غذای گرم و فراهم کردن فرصت کار نیک برای یاوَران است تا کمک‌ها و نذورات خود را به دست نیازمندان واقعی برسانند. هزینه تهیه مواد اولیه، با کمک یاوَران جامعه یاوَری فرهنگی تامین و در اختیار مجریان طرح در این خوابگاه‌ها قرار می‌گیرد.