تجهیز مدرسه

گاهی با هزینه‌ای کم می توان روح تازگی را در محیطی راکد و ساکت دمید و با به روز رسانی امکانات، آموزش را روندی دوست داشتنی‌تر، ساده تر و لذت بخش‌تر کرد.

جامعه یاوری در کنار فعالیت‌های مدرسه‌سازی و در مسیر رویکرد «مدارس دوستدار کودک» خود به بهسازی، نوسازی و تکمیل و تجهیز مدارس نیز توجه دارد. ما بر آنیم که ساخت و ساز مدرسه به تنهایی اهداف آموزشی را تامین نمی‌کند و برای یادگیری و آموزش دوستدار کودک لزوما طراحی و معماری پیچیده و خاص ضروری نیست. در مناطقی که این امر میسر نیست ما می‌توانیم به نوسازی و تجهیز مدارس موجود بپردازیم و فضا را به فضایی دوستدار کودک نزدیک‌تر کنیم.

علاوه بر میز و نیمکت و تخته و رنگ‌های گرم و روشن برای دیوارهای کلاس در این بخش سر فصل‌های تجهیز مدارس و دوستدار کودک شدن محیط آن را مرور می‌کنیم:

 

بهسازی مدرسه برای دانش آموزان با نیازهای ویژه ناتوان جسمی و حرکتی:

متاسفانه در معماری شهری، اماکن عمومی، وسایل نقلیه و ساختمان‌های ما عموما این مساله مورد غفلت واقع شده و گذران زندگی روزمره را برای افراد معلول و با شرایط ویژه دشوار و گاه غیر ممکن می‌کند. ما با در نظر گرفتن اینگونه موارد می توانیم کاستی های مدارس را جبران کنیم.

مواردی از قبیل وجود آسانسور در مدرسه، وجود رمپ برای عبور و مرور صندلی چرخدار، وجود نرده و طناب‌های کنار پله‌ها برای حرکت ساده‌تر دانش‌آموزان کم توان، نبود موانع در مسیر و استفاده از زنگ و صدا در کنار علایم نوشتاری برای نابینایان و کم بینایان، توالت فرنگی و دستگیره کناری و … مواردی از این دست ساده و کم هزینه، اقداماتی است که امکان و شوق مدرسه رفتن را در کودکانی با نیازهای خاص نیز میسر می‌کند.

آزمایشگاه و کارگاه

از فلات تا جلگه و شکست نور، سلول، میکروب، اجرام آسمانی، خاصیت مواد و انواع مدل دوخت و … چیزهایی است که شاید ما فقط در کتاب‌ها خوانده باشیم و تجربه درک عملی آنها را تا مدت‌ها نداشته‌ایم. حفظ کردن مفاهیم و اصطلاحات بدون درک آن برای همه بخصوص برای دانش‌آموزان دشوار است، اما فراهم آوردن تجربه آن لحظه با شکوه دریافت و یادگیری عمیق و عملی نه تنها بعد از تمام شدن درس و امتحان باقی می‌ماند، که ممکن است زمینه خلاقیت‌ها، آزمایش‌ها و تجربه‌های نوینی از یک پدیده را به همراه بیاورد. به قول معروف « دوصد گفته چون نیم کردار نیست » .

با کمک به تجهیز مدارس ساخته شده خود به آزمایشگاه و کارگاه می‌توانید شوق یادگیری را در کودکان و نوجوانان دوصد چندان کنید.

جامعه یاوری در طرح 718 جامعه باوری فرهنگی، که جناب آقای مهندس محمد هاشمی بانی آن است، چنین نگاهی را در عمل تجربه کرده که می‌توانید در « طرح تولید حین آموزش » آن را بخوانید.