سازمان جهانی بهداشت سال ۲۰۲۰ را به عنوان سال جهانی پرستار و ماما نامگذاری کرده است. شعار روز جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۰ به منظور پشتیبانی از این گروه اختصاص داده است و عنوان شعار سال را Support Nurses and Midwives” یا “پشتیبان و قدردان تلاش های پرستاران و ماماها باشیم” تعیین کرده است.

۷ آوریل ۲۰۲۰ روز تجلیل از کار پرستاران و ماماها نامگذاری شده است و در این سال سازمان جهانی بهداشت نقش حیاتی پرستاران و ماماها را در تامین سلامت در کل دنیا برجسته و پررنگ تر می نماید و خواستار تقویت نیروهای پرستار و ماما در سراسر جهان است.

پرستاران و سایر کارکنان بهداشتی در مواجه با  COVID-19  از جمله مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، امید برای مقابله و شکست با ویروس کرونا و رفع استرسی که حاکم بر جامعه است نقش مهم و حیاطی دارند و در برخی موارد جمع آوری داده‌ها برای مطالعات بالینی، بدون پرستار ، امکان پذیر نخواهد بود.

پرستارها و ماماها نقش حیاتی در تامین خدمات سلامت جامعه دارند. آنها برای تامین سلامت مادران، کودکان، افراد سالمند و بطور کلی همه افراد جامعه از خود گذشتگی کرده و سلامت خود را به خطر می اندازند. گاهی اوقات پرستاران اولین و شاید تنها منبع برای تامین نیازهای بهداشتی در یک جامعه باشند.

رسالت روز جهانی بهداشت ، بالا بردن سطح آگاهی مردم جهان، در رابطه با موضوع بهداشتی است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) آن را در رأس اولویت‌ های بهداشتی سال قرار داده است. و همچنین پوشش همگانی بهداشت که در واقع تضمین کننده این نکته است که تمامی افراد جامعه بتوانند در هر زمان و هر مکانی که نیاز به خدمات بهداشتی با کیفیت دارند بدون نگرانی از پرداخت هزینه های زیاد( بدون بار مالی)، به خدمات مورد نظر دسترسی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *