جامعه یاوری سال‌هاست که مدرسه‌یاری را به فعالیت‌های مدرسه‌سازی خود اضافه کرده و بعد از طرح‌هایی که برای بازآموزی معلمان و آموزش عمیق‌تر دانش‌آموزان اجرا کرده، حالا وارد یک عرصه جدی‌تر، جذاب‌تر و به روزتر شده است: آموزش آنلاین برای دانش‌آموزان در دورترین نقاط کشور. آموزشی که تنها نیاز آن یک گوشی هوشمند یا رایانه است و یک خط اینترنت یا سیمکارت موبایل. چیزی که حالا به لطف پیشرفت‌های تکنولوژی در دورافتاده‌ترین روستاهای کشور هم در دسترس است. (و البته اگر در دسترس نباشد هم ما با کمک خیرین‌مان تجهیزات فنی مثل کامپیوتر یا تبلت را فراهم خواهیم کرد.)

بد نیست بدانید که مرکز آمار ایران مدتی قبل آماری منتشر کرد که نشان می‌داد تا پایان سال ۹۶ بیش از ۵۳ میلیون ایرانی از اینترنت موبایل استفاده می‌کردند و ضریب نفوذ موبایل در ایران به ۱۱۰ درصد رسیده است. از طرفی ۷۱ میلیون نفر از ایرانی‌ها مشترک اینترنت هستند و ضریب نفوذ اینترنت روستایی همین حالا بیش از ۵۵ درصد است که تا پایان برنامه ششم توسعه به ۹۰ درصد خواهد رسید. بنابراین پایه گذاری آموزش آنلاین برای کودکان مناطق کم‌برخوردار یک حرکت موثر و رو به جلو است.

بر همین اساس، جامعه یاوری پروژه بزرگ «بیا بیاموزیم» را کلید زد و از یازدهم دی سال ۱۳۹۶ با آماده‌سازی زیرساخت‌های آن به تولید محتوای آموزشی آنلاین پرداخت. محتوایی که روی سایتی به همین نام و با نشانی http://school.yavari.ir قابل دسترسی است.

آموزشی مطابق نیازهای روز

در روزگاری که همه چیز به سمت آنلاین شدن پیش می‌رود، آموزش هم نیاز به روزآمد شدن و تغییرات ساختاری است. البته آموزش آنلاین قرار نیست جای آموزش چهره به چهره و حضوری در کلاس درس را بگیرد اما می‌تواند همپای آن باشد تا هم کیفیت آموزش بیشتر شود و هم در نقاطی که امکان آموزش حضوری وجود ندارد، چرخه آموزش را از توقف باز دارد.

خوشبختانه امروز دیگر همه چیز در کامپیوترهای بزرگ رومیزی خلاصه نمی‌شود و برای آموزش آنلاین نیازی به سایت کامپیوتری در مدرسه یا وجود کامپیوتر و لپ تاپ در خانه نیست. فقط دسترسی به یک گوشی هوشمند کافی است تا معلم یا دانش‌آموز بتوانند آموزش‌های آنلاین را دریافت کنند و حتی با همکاران یا دوستانشان به اشتراک بگذارند. در واقع حتی اگر در یک مدرسه، تنها یک معلم دسترسی به گوشی هوشمند داشته باشد، چندین نفر می‌توانند از آموزش‌های آنلاین بهره‌مند شوند. به این ترتیب محتوای آموزشی به شیوه‌ای ساده و کم‌هزینه بازنشر می‌شود.

یادمان باشد که استفاده از ظرفیت‌های ICT در آموزش کودکان یکی از رویکردهای بسیار مهم و آینده‌ساز است. تجربیات موفق دنیا در سال‌های ۱۹۷۰ در این حوزه بسیار قابل توجه بوده ولی در ایران متاسفانه تا به حال کمتر به آنها توجه شده است. ابزارهای ICT می‌توانند کمک بسیار بزرگی به توسعه عدالت آموزشی در کشور کنند. در بسیاری از نقاط جغرافیایی، مدرسه ساختن برای آموزش بچه‌ها اصولا نه مقدور است و نه ممکن یا به صرفه! شاهد این ادعا، وجود ۲۲۰ مدرسه در کشور است که تنها یک دانش‌آموز دارند! از سوی دیگر تعداد زیادی کودک معلول در کشور زندگی می‌کنند که به دلیل محدودیت‌های حرکتی از یکسو، و از سوی دیگر فقر و ضعف امکانات، فرصت حضور در مدرسه را ندارند.

بیا بیاموزیم دقیقا چه می‌کند؟

در سایت بیا بیاموزیم برای هر گروهی خوراک آموزشی مناسب ارائه می‌شود. دانش‌آموزان، معلمان و حتی فراگیران آزاد می‌توانند با عضویت در سایت بیابیاموزیم و پرداخت هزینه‌ هر دوره، به صورت آنلاین در رشته مورد علاقه یا نیازشان آموزش ببینند. در واقع باید گفت که مخاطبان بیا بیاموزیم، همه فارسی زبانانی هستند که به یادگیری علاقه دارند.

محتواهای آموزشی با تدریس بهترین اساتید هر رشته در قالب فیلم و متن آماده می‌شوند و روی سایت قرار می‌گیرند. برخی از این محتواها رایگان و برخی نیازمند پرداخت هزینه و خرید دوره هستند. برای برخی از محتواها هم تخفیف‌های ویژه‌ای درنظر گرفته شده و با قیمتی بسیار پایین ارائه می‌شوند.

یک حرکت رو به جلو

بیا بیاموزیم، توسعه دانش و مهارت را نه صرفا به عنوان ابزاری برای رشد و پیشرفت و موفقیت، بلکه به عنوان تنها راهکار عملی رشد و پیشرفت و توسعه جامعه می‌بیبیند. ما معتقدیم که ایجاد عدالت آموزشی از طریق ارایه خدمات آموزشی آنلاین در سراسر کشور قابل دسترسی است و به همین دلیل خوش‌بین هستیم که با راه‌اندازی این مدرسه مجازی بتوانید فرصت یادگیری عمیق‌تر و باکیفیت‌تر را در اختیار کاربران‌مان به ویژه دانش‌آموزان و معلمان مناطق محروم قرار دهیم.

 

برخی اهداف مورد نظر در اجرای طرح بیا بیاموزیم عبارتند از:

  1. دسترسی به راهبردهای یادگیری متفاوت، منابع بیشتر و متنوع‌تر.
  2. بی نیازی از حضور فیزیکی معلم و دانش‌آموز در کلاس و در نتیجه حذف هزینه‌های مسافرت و اسکان معلمانی که برای بازآموزی به مناطق محروم سفر می‌کنند.
  3. افزایش پوشش تحصیلی در کشور به ویژه در روستاهای دور افتاده و صعب العبور که در عین حال مجهز به اینترنت ۴G هستند.
  4. یادگیری فردی در کنار یادگیری مشارکتی
  5. ایجاد زیرساخت‌های لازم برای فرصت‌های آموزشی برابر و تحقق عدالت در نظام آموزشی با نگاه فراسازمانی و کاملا ملی.
  6. اﻳﺠﺎد اﻧﮕﻴﺰه ﺑﺮای ﻳﺎدﮔﻴﺮی داﻧﺶ، ﺑﻪ دلیل روان‌ﺳﺎزی ﭼﺮﺧﻪ داﻧﺶ و ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﺮدن زﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎی ﻣﺸﺎرﻛﺖ اﻗﺸﺎر ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺟﺎﻣﻌﻪ در ﺗﻮﻟﻴﺪ داﻧﺶ.
  7. هزینه معقول دسترسی به منابع، در برابر گستردگی فراوان در سطح نامحدود اینترنت.
  8. بالا بردن حس کنجکاوی دانش‌آموز (و تشویق ایشان به خودآموزی مطالب، مطالعه و تحقیق).
  9. ایجاد شبکه‌های ارتباطی بین معلمان جهت انتقال تجربیات آموزش.
  10. ایجاد امکان جذب مشارکت و تهیه فرصت‌های حضور و همراهی سایر سازمان‌های انتفاعی و غیرانتفاعی فعال در حوزه آموزش.

امیدواریم این طرح بتواند به طور مؤثری محیط یادگیری – یاددهی فراهم آورد که در آن تمام دانش‌آموزان با خلاقیت ذهنی و تفکر منطقی توانایی به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات را به منظور کسب دانش و پرورش مهارت‌های مورد نیاز برای رسیدن به آرمان‌های شخصی، تحقق هدف‌های آموزش و پرورش و مشارکت فعال در جامعه مبتنی بر دانش و اطلاعات داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *