این روز‌ها با تاییدشدن مبتلایان به ویروس کرونا در ایران و الزام به استفاده از ضدعفونی کننده‌ برای کرونا و ویروس‌ها، میزان استفاده از آن‌ها بسیار افزایش یافته است. نکته قابل توجه این است که ضدعفونی کننده‌ باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند تا بتوانند بر این ویروس موثر باشند؛ بنابراین بهتر است بدانیم بهترین ضدعفونی کننده‌ برای کرونا و ویروس‌ها چیست.

اولین نکته برای جلوگیری از ابتلا به کرونا کوید-19، تمیز نگه داشتن دست‌ها است. توصیه همه‌ متخصصین این است که بهترین راه، شست‌وشوی صحیح و مکرر دست‌ها با آب و صابون است. شست‌و‌شوی دست‌ها مانع پخش شدن میکروب‌ها، شامل ویروس هایی که درمقابل آنتیبیوتیک مقاوم اند و درمان آن‌ها مشکل است. برای شست‌و‌شوی دست‌ها حداقل 20 ثانیه باید زمان بگذارید. شستن کف دست، بین انگشتان، نوک انگشتان، شست و مچ دست را فراموش نکنید.

اما ممکن است در بعضی مواقع امکان شستو شوی دست‌ها و یا دسترسی به آب و صابون وجود نداشته باشد؛ خوشبختانه برای تمیز نگه داشتن دست‌ها راه‌های دیگری مانند محصولات ضدعفونی کننده دست، الکل و … نیز وجود دارند. از این میان همه‌ی محصولات ضد عفونی کننده برای از بین بردن ویروس کرونا موثر نیستند. در این مطلب به شما خواهیم گفت که ضدعفونی کننده مناسب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد.

ژل ضد عفونی کننده دست

 استفاده از محصولات ضدعفونی‌کننده انتخاب مناسب دیگری برای تمیزکردن دست‌ها است. هدف از تولید ژل‌های ضد عفونی کننده دست، تمیز کردن دست‌ها در محیط‌هایی است که امکانات مناسبی برای شستن دست‌ها وجود ندارد. این محصول در ابتدا با استقبال گسترده ای از طرف مردم مواجه نشد تا آن که با همه گیر شدن آنفلوانزای خوکی یا همان H1N1 در سال 209، مورد استقبال عامه مردم قرار گرفت. به طوریکه فروش ژل‌های آنتی باکتریال و ضد عفونی کننده در آمریکا و تنها طی 6 ماه، حدود 70 درصد افزایش یافت. به مرور زمان استفاده از این ژل‌ها رایج پیدا کرد و به محصولاتی پر طرفدار تبدیل شدند.

به طور کلی سه دسته ویروس از نظر راحتی کشتن وجود دارد: پوشش دار، بدون پوشش بزرگ و بدن پوشش کوچک. خوشبختانه ویروس عامل بیماری کرونا از نوع پوشش دار بوده و راحت ترین نوع از نظر کشتن ویروس است. وجود این پوشش و لایه محافظ کمک می‌کند که ویروس با الکل واکنش نشان داده و از بین برود. همین طور که الکل قادر به از بین بردن بسیاری از باکتری‌ها و ویروس ها است. بنابراین می‌توان گفت که برای مواقعی که به آب و صابون دسترسی نداریم، استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های دست الکلی بهترین انتخاب هستند.

البته باید توجه کرد که میزان کرایی این ضدعفنی کننده‌ها نیز وابسته به غلظت الکل موجود در محصول است. به گفته متخصصان، محصول ضد عفونی کننده مناسب برای این ویروس باید شامل 60 تا 95 درصد الکل باشد. در بسیاری از این محصولات از ترکیباتی برای جلوگیری از خشکی پوست و معطر کردن آن نیز استفاده می‌شود که باعث آبرسانی به پوست و جلوگیری از خشکی آن می‌شوند.

الکل‌ اتانول

در محصولات ضدعفونی کننده الکل‌ها بیشترین استفاده را دارند. الکل باعث از رفتن ساختار پروتئین‌ها شده و موجب انعقاد آن‌ها می‌شود. به همین دلیل الکل یک انتخاب مناسب برای ضدعفونی کردن سطوح برای از بین بردن ویروس ها است. اتانول، ایزوپروپانول و پروپانول ازجمله محلول‌های حاوی الکل استفاده شده برای ضدعفونی‌کردن سطح پوست هستند. در مورد استفاده از الکل صنعتی باید توجه داشته باشید که در صورت رسیدن به دست و چشم ،موجب کوری چشم و یا مسمومیت در افراد به خصوص کودکان خواهد شد. بنابراین استفاده از الکل صنعتی یا همان متانول به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

همچنین اگر محلول الکل مورد استفاده خالص بوده و از هیچ ماده یا ترکیب دیگری استفاده نشده باشد، کارایی آن برای مقابله با میکروب‌ها کمتر است. زیرا وجود آب برای واکنش با ساختار پروتئین‌ها موثر است. به همین دلیل معمولا در الکل‌های ضد عفونی کننده، 60 تا 95 درصد الکل بوده و درصد باقی‌مانده شامل آب و ترکیب‌های دیگر است.

نکته‌ی قابل توجه این است که استفاده زیاد از الکل رطوبت پوست را از بین برده و باعث خشکی آن می‌شود. خشکی بیش از حد پوست منجر به ترک‌خوردن سطح پوست شده و احتمال منتقل‌شدن عفونت‌ها را بیشتر می‌کند.

دستمال مرطوب پاک کننده و ضدعفونی کننده دست

این روزها به دلیل وجود بیماری کرونا کوید-19 شست‌و‌شوی و تمیز نگه داشتن دست‌ها بسیار لازم است. از آن جا که در هر مکان و زمانی به آب گرم و مایع دستشویی دسترسی وجود ندارد، استفاده از دستمال‌های مرطوب ضدعفونی کننده می‌تواند بسیار مفید باشد.

دستمال مرطوب پاک کننده و ضدعفونی کننده معمولا حاوی الکل یا ترکیباتی است که برای از بین بردن میکروب‌ها اثر گذارند. همچنین برای اثر گذاری ضد ویروسی آن‌ها باید بین 1 تا 3 دقیقه از آن‌ها برای تمیز کردن دست یا سطح استفاده کرد.

توجه داشته باشید که از هر دستمال ضدعونی کننده ، تنها برای یک بار استفاده کنید و استفاده مجدد از آن‌ها کمک کننده نبوده و موجب پخش شدن ویروس ها می‌شود.

سفید کننده (آب ژاول 5 درصد)

محلول سفید کننده یا وایتکس نیز یکی از فرآورده‌های موثر برای حذف کرونا و ویروس ها است. برای اثر گذاری بیشتر این محلول می‌توان حدود یک چهارم لیوان از آن را در یک ظرف سه لیتری آب مخلوط کنیم. بهتر است برای ترکیب سفید کننده از آب سرد استفاده کنید. دقت داشته باشید که این ترکیب مناسب استفاده برای سطوح است و از ضدعفونی کردن دست‌هایتان با این محلول خودداری کنید. همچنین این ترکیب برای ضد عفونی کردن شیشه‌ها کارایی بسیار بالایی دارد.

سخن پایانی

کرونا یا کوید-19 یک بیماری جدید است که ما هنوز آشنایی کاملی با آن نداریم. اما بر اساس اطلاعات بدست آمده توسط مراجع معتبر پزشکی، بهترین راه مقابله با کرونا، ضدعفونی‌کردن و شست‌‌وشوی دست‌ها است. همچنین می‌دانیم که این ویروس از طریق سرفه یا عطسه‌ی فرد مبتلا به این بیماری منتشر می‌شود. این ویروس علاوه‌بر نفوذ به طور مستقیم به بدن می‌تواند به مدت چند روز روی سطوح باقی‌بماند تا به بدن قربانی وارد شود. بنابراین علاوه‌بر شست‌وشوی و ضدعفونی کردن دست‌ها و سطوح، سعی کنید تا جای ممکن تماس خود با افراد دیگر را به حداقل رسانده و تا حد امکان از دست زدن به اشیا و سطوح مختلف خودداری کنید. رعایت این اصول به شما کمک می‌کند از ابتلای خود به کرونا جلوگیری کرده و مانع انتشار این ویروس به خانواده و اطرافیانتان شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *